Mount Aso - Reisverslag uit Beppu, Japan van Joost Ganzeveld - WaarBenJij.nu Mount Aso - Reisverslag uit Beppu, Japan van Joost Ganzeveld - WaarBenJij.nu

Mount Aso

Door: Joost

Blijf op de hoogte en volg Joost

07 November 2013 | Japan, Beppu

Zo, de vakantiestemming zit er nu goed in. Strakblauwe lucht, 22 graden, verbrand in m’n gezicht… heerlijk! We zijn verder getrokken naar het centrum van het eiland en hebben het landschap flink zien veranderen. Wat begon met palmbomen een veel groen eindigde met naaldbomen en veel herfstkleuren. Harstikke mooi.

Na Nagasaki bestond de eerste reisdag uit de trip naar Mount Aso, maar onze reisleider liet ons op tal van mooie plaatsen stoppen. Zo kwamen we bij Unsen, waar het hete water samen met een hoop stikstof zo de aarde uit komt lopen. Stikstof ruikt onder andere naar rotte eieren, hema-worsten, MacDonalds, en tal van andere viezigheden. Wel ontzettend mooi om te zien, vooral omdat er een heel drainagesysteem is aangelegd om het water op te vangen en te gebruiken in het huishouden. Beetje als het aardwarmteproject in Den Haag, maar dan wel beleidsmatig en met visie aangelegd.

Na een korte overtocht met een pont over een baai kwamen we bij een verlaten vissersdorpje, waar de lokale bevolking (ik denk dat ze 80+ waren, maar de vrouwen van 32 lijken hier 16 dus ze zouden zomaar een eeuw oud geweest kunnen zijn) aan het vissen was. Leuk om te zien hoe ze dat deden. Hier hebben we tevens bij een restaurant gegeten waar de rauwe vis zo’n beetje live voor je geslacht wordt. Verser kan dus niet! Gelukkig hadden ze ook gefrituurde kip, smaakte prima.

De nacht verbleven we in een Ryokan, een traditioneel Japans hotel. Dat houdt in: slapen op een matje op de grond en gedeelde toiletten. Op zich niet zo’n probleem, ware het niet dat één of andere onverlaat de toiletbril op standje mixed grill had gezet. En het controlepaneel? Juist, geheel in het Japans. Ik kom nergens meer aan. ’s Avonds hadden we een heerlijk diner met de hele groep in het hotel, een soort gourmet met heerlijk dunne plakjes vlees en groente. Samen met een glaasje warme sake was het daarna niet moeilijk in slaap te vallen op het grondmatje.

De volgende dag zijn we in alle vroegte naar Mount Aso gegaan, de enorme actieve vulkaan in het centrum van het eiland. De oorspronkelijke krater was 120 km in doorsnee, maar tegenwoordig zijn er alleen nog 5 kleinere kraters actief. Op weg ernaartoe veranderde het dennenbos langzaam in een maanlandschap. Er ging een klein kabelbaantje naar de top van de vulkaan, maar als echte Hollanders hebben we 800 yen bespaard door te gaan lopen. Een klein half uurtje door een machtig landschap tot we bij de pinakel kwamen.

Er kwam extreem veel dikke rook uit de pijp, en een tijdlang mochten we ook niet naar de kraterrand omdat het stikstofniveau te hoog was. Gelukkig draaide de wind en konden we een kijkje over het randje nemen. Geen epische Mount Doom effecten helaas, alles was verhuld in dikke smog. Wel machtig om te zien hoeveel dat apparaat uitstoot. Hier waren ook veel Japanse schoolklasjes uit Tokyo op bezoek, dus wij Oranda-jin trokken veel bekijks.

Na de vulkaan zijn we weer verder getrokken en kwamen we langs een klein heetwaterdorpje dat in een diepe kloof licht. Typisch Japanse architectuur en ook nog eens lekker eten. Een Japanse hamburger met een licht zoete saus. Ook hier waren de herfstkleuren prachtig. De reis leidde uiteindelijk naar Beppu waar ons hotel ligt, ook weer een Ryokan. Hier hadden we gelukkig wel een eigen toilet en douche. We konden het niet laten om weer aan de BBQ te gaan, dit keer bij een Koreaans restaurant. Ze zetten een klein potje hete kolen op tafel en grillen maar! Lekkere bieflapjes, kip en nog een kopje eiersoep om alles af te toppen.

Volgende keer: de oversteek naar het volgende eiland!

PS. Als het goed is werken de foto’s nu, er is blijkbaar iets mis gegaan met het uploaden.

• 09 November 2013 - 14:59

Francina:

Haha wat een prachtig verhaal weer en gave foto's!!! Klinkt goed allemaal!
    Have fun en enjoy!

• 09 November 2013 - 18:06

Eline:

Leuk! Ook met die foto's. Super mooie landschappen zeg! Als dat Japan is..nou.
    Succes met de toiletten daar. Groetjes aan Ro.

• 09 November 2013 - 20:12

Tonnie:

Moi Joost:

Prachtig dat jullie zo verslag doen van jullie reis en dat we dat zo mee kunnen zien,
    nog veel plezier en geniet er van we wachten het volgende verslag af.
    Tonnie-Ria

• 09 November 2013 - 22:11

Ina :

Hoi Joost en ronald,
    Leuk allemaal jullie avonturen.
    Geniet verder en groetjes.

• 10 November 2013 - 13:14

Pa Ruit:

Bedankt voor jullie verslag, enerverend! Ik voel met jullie mee wat het is om een andere cultuur op te snuiven. Neem alles goed in je op en laat het je leven verrijken. Groetjes pa

• 10 November 2013 - 13:33

Harry Ganzeveld:

Joost, ik zou de rode knop maar eens uitproberen, gaat zeker goed komen. En anders maar de reisleider vragen. Aardwarmte Den Haag komt nog wel eens uit de grond, eerst wachten op de centjes, jammer joh. Weer een prachtig reisverslag, doorgaan zo en genieten maar. Groetjes van je pa. P.s. De automatische koppeling naar de e-mail werkt niet meer, maar wij kijken nu regelmatig op jullie site.

Verslag uit: Japan, Beppu

Oranda-jin in Japan

Dat ze aan de andere kant van de wereld niet van de aarde vallen is natuurlijk raar. En dat in Japan de zon altijd aan het rijzen is, nog veel raarder (gevoelsmatig zou je toch verwachten dat dat apparaat ook weer een keer naar beneden moet komen). Maar dat een heimelijk eilandengroepje in de Stille Oceaan eigenlijk één van de rijkste, modernste en schoonste landen ter wereld is, is gewoon verdacht. Tijd dus voor een diepgaand onderzoek.

Tijdens een drieweekse reis zullen Ronald en ik door Japan trekken om deze onwaarschijnlijkheden aan het licht stellen. We beginnen in het zuiden, in de stad waar onze eigen VOC handelslieden in 1609 aanmeerden om stroopwafels en oranjebitter te slijten. We volgen de 1500km lange pelgrimstocht die de kooplui moesten afleggen om hun loyaliteit aan de shogun te bewijzen, een tocht langs havensteden, shintoïstische en boeddhistische tempels, één van de grootste actieve vulkanen ter wereld, samoeraikastelen, warmwaterbronnen, Nagasaki en Hiroshima, tempelstad Kyoto en als klap op de vuurpijl monsteragglomeratie Tokyo.

Uiteraard zullen we de inheemse bevolking uitgebreid ontmoeten, om onder het genot van een bakkie thee, een rolletje sushi en een kannetje warme sake met hun onderstelde discipline, gastvrijheid en netheid kennis te maken. Volg deze reis op onze blog, om op te hoogte te blijven van een zoektocht naar het ultieme Japan in de voetsporen van onze voorvaderen.